NYELV-SZÍN-TÉR
(Anyanyelvápoló tehetségműhely az Illéssyben)
2021 szeptemberében újraindult anyanyelvápoló tehetségműhelyünk. Célunk az volt, hogy folytatva a 2019-ben megkezdett munkánkat, az illéssys diákok is megismerhessék a szavak, a mondatok erejét. Képesek legyenek maguk is az önkifejezésre, mások és saját gondolataik művészi tolmácsolására. Betekinthessenek a művészet ezen területeire, és értéket teremtve, maguk is gyarapíthassák iskolánk Illéssys Értéktárát!
A program részét képezték kommunikációs gyakorlatok, a helyes hangképzést, kiejtést segítő beszédfejlesztő gyakorlatok, a verstanulás és szavalás, a prózamondás, színpadi mozgás, drámapedagógiai foglalkozások a magyar anyanyelv ápolása jegyében. Az élményszerűséget színházlátogatás (Budapest, Madách Színház), kastélylátogatás (Gödöllő) és a Bajor Gizi Színészmúzeum, valamint a Szentendrei Szabadtéri Múzeum interaktív foglalkozásai biztosították.
Műhelyfoglalkozások
Több évfolyamról is sikerült érdeklődő diákokat bevonnunk. Az önismereti és kommunikációs gyakorlatokkal megerősítést és visszaigazolást kaptak a diákok, hogy bátran vállalják fel egyéniségüket, személyiségük rejtett oldalait. A drámapedagógia és a színpadra állás (Baptista Művészeti Napok, városi október 23-ai ünnepség, SZÍNEK – Baptista Középiskolák Országos Ki Mit Tud Vetélkedője) különböző pályázatokon, versenyeken (versíró pályázat, versmondó verseny) való szereplés lehetőséget adott a bemutatkozásra, érzéseik, gondolataik kifejezésre juttatására.
A szociális kompetencia élményalapú tanulását szolgálták a kooperatív munkaformák alkalmazása, drámajátékok, múzeumpedagógiai foglalkozások, a cselekvések közben megszerzett tudáselemek. A közös programok (szereplés, kirándulások) tág lehetőséget nyújtottak a barátkozásokra, a társas érintkezéshez szükséges készségek gyakorlására.
Kirándulásainkról
A lelkes diákcsapatunk először Budapestre látogathatott. A Bajor Gizi Színészmúzeum interaktív foglalkozásán megismerhettük a színészvilág látható és láthatatlan szereplőit. Az állandó kiállításhoz kapcsolódó, játékos tárlatvezetésnek célja az volt, hogy a színházi alkotófolyamat bemutatásra kerüljön kreatív gyakorlatokon, dramatikus játékokon keresztül. Ezt követően a színház világába pillanthattunk be – a Madách Színházba látogattunk el. A Jézus Krisztus Szupersztár musical elvarázsolta a csapatot – sokaknak ez volt az első színházélménye.
A pályázati program másik kirándulásának úticélja a Szentendrei Skanzen volt. A diákok érdeklődve látogatták végig Magyarország legnagyobb szabadtéri múzeumának kiállításait, melyek a 100-200 évvel ezelőtti magyar vidéki életbe repítette vissza őket. A 2012-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjjal jutalmazott Ráhel, János, Jákob és a színésznő című interaktív foglalkozáson egy-egy család vagy személy élettörténetét próbálták rekonstruálni eredeti dokumentumok, helyszínek, szituációk segítségével kreativitásukra, empátiájukra alapozva. A XX. század elején egymás mellett élő különböző társadalmi rétegek, kisebbségi csoportok életmódját, szokásait ismerték meg. Ezt követően az asszimiláció vagy hagyományőrzés, az elfogadás vagy előítélet konfliktusaival foglalkoztak. Remélem sikerült felhívnunk diákjaink figyelmét egymás elfogadásának fontosságára, a toleranciára.
A következő állomás Gödöllő volt, ahol a Grassalkovich-család barokk kastélyának megtekintése méltó lezárása volt e napnak.
A tehetségműhely éves munkáját két színházlátogatással koronáztuk meg. A kisújszállási Vigadó Urban Verbunk előadásán tradicionális néptáncot láthattunk modern színházi környezetben, a Pesti Művész Színház vendégjátékában a Lili bárónő című operettben gyönyörködhettünk.
Programjainkról beszámolókat, rövid tudósításokat tettünk közé iskolánk honlapján, melyeket a Facebook oldalunkon is követhetnek!
A pályázat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (NTP-ATP-21-0053) jóvoltából valósulhatott meg, amelyet ezúton is köszönünk.
Keserűné Ébner Tünde tehetségműhely-vezető