Szakmai beszámoló az NTP-INNOV-22-0091 támogatásból megvalósult programhoz
Matek-bot. Robotok a matematika világában
Iskolánk a 2022/2023-es tanévben is sikeresen pályázott a Nemzeti Tehetség Program keretén belül az Emberi Erőforrások Minisztériumához.
A program címe: „Matek-bot. Robotok a matematika világában”
A projekt ideje: 2022. szeptember 01. – 2023.június 30
A projekt helyszíne: Nagykun Baptista Oktatási Központ Általános Iskola, Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium Illéssy Sándor Technikum és Szakképző Iskola Tagintézménye, 5310 Kisújszállás, Arany János utca 1/A
A program elsődleges célja a matematika mellett a robotika és a modern technológia iránti érdeklődés felkeltése játékos formában. A legtöbb tanuló számára - legyen bár tehetséges matematikából vagy sem - a pusztán szimbolikus megközelítés általában nem elég ahhoz, hogy jól megértse a fogalmakat és azokat különböző szituációkban alkalmazni is tudja. A foglakozások hetente több alkalommal kerültek megszervezésre.
A tehetségazonosítást és beválogatást követően a tanulók számára egy nagyon érdekes és figyelem felkeltő programot szerveztünk a Nemzetközi Élményműhely Mozgalom közreműködésével. Az Élményműhely az élményközpontú matematikai tehetséggondozás nemzetközi hírű tudósokból, képzőművészekből és pedagógusokból álló szakmai közössége. Jelentős tapasztalatuk van a matematikai/természettudományos/informatikai/művészeti tehetséggondozás új formáit népszerűsítő programok megvalósításában. Szabó Ildikóval az ÉlményMűhely pedagógiai vezetőjével (Bonis Bona – „A Nemzet Tehetségeiért” Díjas matematika-fizika tanár, a Magyar Tehetséggondozó Társaság Tagja), Mihály Judit tehetséggondozó, ének, pedagógia, közművelődés szakos tanárral (ÉlményMűhely) és dr. Fenyvesi Kristóf oktatáskutatóval ezen a napon a diákok egy újszerű robotikai és a 4D Frame Mechatronics robotépítő készlet kombinálásával készítettek focizó robotokat, amelyek a fényhatásokra reagálnak és egy egyszerűen elsajátítható számítógépes programmal irányíthatnak, programozhatnak is. A diákok aktív közreműködésével egy óriásfraktált, egy úgynevezett Sierpinski tetraédert építettek meg a Magyarországon az ÉlményMűhely által használt, koreai 4Dframe készlettel. Építés közben izgalmas bepillantást nyertek a fraktálok világába.
A program megvalósításához szükséges eszközök kiválasztása során nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy a megvásárolni kívánt eszközök segítsék a program megvalósítását és minél interaktívabbá tételét, melyek egyébként nem állnak rendelkezésre. Olyan eszközök beszerzésére került sor, melyek segítségével még szemléletesebben és elsősorban játékosan szerezhetnek új ismereteket, illetve mélyíthetik el a már megszerzett tudásukat. A koreai 4D FRAME világszerte sikeresen alkalmazott modellező készletek. Jól használhatóak a tudományos, technológiai, mérnöki, informatikai, művészeti és matematikai tanulás integrációjának jegyében megtervezett, kreatív probléma-megoldó tevékenységet előtérbe helyező, kutatásalapú, de egyben élményközpontú és játékos készségfejlesztő programok megvalósítására és a tanulási motiváció fokozására. Emellett lehetőségünk nyílt egy programozható LEGO robot készlet megvásárlására is. A foglalkozások során a tanulók nem csak a leírásban szereplő robotokat építették meg, hanem saját maguk is terveztek és építettek robotokat.
A program keretében tanulmányúton jártunk, Budapesten a Csodák palotájában. A tanulók saját maguk által elvégezhető kísérleteken keresztül ismerkedhettek meg az alapvető fizikai jelenségekkel. a program keretében megnéztük az Öveges színpadi látványos tudományos showműsorát, ezután 9D mozi vetítésen voltunk, melynek keretében száguldottunk a jeges bobpályán! Hihetetlen érzés volt, mintha valóban benne ültünk volna, fújt a szél esett a hó és jeges, meredek lejtőn száguldottunk. A szoros verseny közben kisebb barlangokban is jártunk, jégcsapokat hasítottunk le a pálya széléről, melyről a víz fel is fröccsent ránk. A pályát nem ma építhették, mert itt-ott hiányos, így megtapasztaltuk a zuhanás érzését. Ezután következett a program zárása, amikor is a szabaduló szobákat vettük birtokba, 5 fős csapatokban. Az egyik csapat a mérnökök szobájából próbált kiszabadulni, ahol is lehetőséget kaptak arra, hogy a nagy Mester tanítványává válhassanak és segítettek megalkotni következő nagy találmányát. A Világjáróktól egy régészprofesszor kéri a csapat segítségét. Ősi kincsek után kutat és talált nemrég egy naplót, mely egy világot beutazó felfedező kutatásait tartalmazza. Sajnos nem teljesen látja át a napló tartalmát, így a csapatot bízta meg azzal, hogy fejtse meg a feljegyzésekben talált rejtvényeket. Igazi fantasztikus élményekkel teli napot tudhattunk magunk mögött.
A foglalkozások zárásaként lehetőségünk nyílt egy újabb kirándulásra is. A program a poroszlói Ökocentrumban kezdődött megnéztük a kiállításokat és tettünk egy nagy sétát a 7 hektáros szabadidőparkunkba, ahol Magyarország őshonos állatait nézhettük meg testközelből, legnagyobb sikere a Vidra etetésnek és az Óriás akváriumnak volt. A délelőttöt kishajótúrával zártuk, melynek keretében megismerkedhettünk a Tisza-tó élővilágával. Délután paintball-t szerveztünk a kunmadarasi Repülőtéren. A napot a Horváth-tanyán zártuk, hajnalig tartó társasjátékkal. Az éjszakát sátorban töltöttük. Másnap bográcsban paprikás krumplit főztünk, ebéd után még egy kis játékkal zártuk a két napos programot. Az idő nem kedvezett túlzottan, ennek ellenére nagyon jól éreztük magunkat.
A projekt végén a programban résztvevő tanulók aktív közreműködésével, vezetésével logikai napot tartottunk az iskola tanulói számára, ennek keretében bemutatták a tehetségműhely foglalkozásain megtanultakat és az ott készített alkotásaikat. Bemutatót tartottak az általuk készített robotok működéséről. A filmben kívántuk dokumentálni a robotok elkészítésének folyamatát, a tervezéstől, egészen a megvalósításig. Minden jelentős mozzanatról készültek felvételek, ezeket a végén összedolgoztuk. A rövidfilmben bemutattuk a tehetségműhely munkáját, hogy hogyan lesz egy ötletből produktum. A kisfilm elkészítése magában is jelentős, hiszen fejleszti a diákok digitális kompetenciáit. Az együttgondolkodás, együttmunkálkodás pedig pozitív irányban hat személyiségük fejlődésében, kiváló közösségépítő tevékenység, fejlődik a csapatban dolgozás képessége.
Horváth Éva tehetségműhely-vezető