Szakmai beszámoló az NTP-INNOV-22-0214 támogatásból megvalósult programhoz
Tér-Álom
Iskolánk a 2022/2023-es tanévben is sikeresen pályázott a Nemzeti Tehetség Program keretén belül az Emberi Erőforrások Minisztériumához.
A program címe: „Tér-Álom”
A projekt ideje: 2022. szeptember 01. – 2023.június 30
A projekt helyszíne: Nagykun Baptista Oktatási Központ Általános Iskola, Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium Illéssy Sándor Technikum és Szakképző Iskola Tagintézménye, 5310 Kisújszállás, Arany János utca 1/A
A program során az elsődleges cél az volt, hogy a műszaki pályákhoz közelebb hozzuk a diákokat, a logikai-matematikai kompetenciáik fejlesztésével, ezekben megmutatkozó tehetségük kihasználásával. A diákok ráismerjenek, hogy nem egy unalmas, sablonos területről van szó, hanem egy igazán kreatív, akár már-már művészi tevékenységről, hogy a számítógépes tervezés, nem merül ki az egyén magányos tevékenységében, hanem közösségi élményt jelent. Ez a műhelyfoglalkozásokon szépen kiderült és fejlődött, minden egyes tevékenység megmutatta, hogy vannak olyan területei a digitális világnak, amelyben a fiatalok alkothatnak, ezt élvezhetik és még mellette pénzkereseti forrásnak is megfelelő, így a majdani pályaválasztásukat, remélhetőleg ez az eltöltött időszak befolyásolni fogja. Így a műhelyfoglalkozások és a kirándulások az élményt szolgálták, ezen cél érdekében.
A program során lehetőségünk volt egy projekt munkán alapuló tehetségműhely működtetésére, ahol a tanulók 3D nyomtatás munkafolyamatainak megismerése, tervezése, kivitelezése mellett, művészeti ismereteket, tervezési és programozási ismereteket sajátíthattak el. Nem csak műhelymunkára, hanem előadások meghallgatására, kirándulásokon való részvételre, illetve múzeumi látogatásokra, interaktív kiállítások megtekintésére volt lehetőségünk.
A pályázat keretében megvásárolhattunk egy laptop-ot, egy kreatív tervezést segítő digitális rajztáblát, egy nyomtatót, hogy a programokat, terveket papíron is meg tudjuk jeleníteni illetve a tanteremben az elméleti tudás bővítését segítő TV-t, amelyet kivetítőként használunk.
A program keretében az önként jelentkezett, és kreativitásuk és motivációik alapján kiválasztott tanulókkal először egy általános főleg logikus gondolkodást fejlesztő, támogató foglalkozásokat tartottunk, itt logikai gondolkodást segítő játékokat, geometriai feladványokat, programozási alapokat, mozgást irányító feladatokat végeztünk.
Először általánosságban megismerkedtünk a 3D nyomtatással. Hogyan működik a gép, milyen alapanyaggal dolgozik, ezekből hogyan lesz test. A már elkészített projektet, hogyan tudjuk nyomtatható fájl formátumra alakítani, milyen beállításokat kell tennünk. Megismerkedtünk a térformák tervezésére használható programokkal, nyomtatási lehetőségekkel.
Következő lépcsőben, a 3D-toll és az oktatójáték segítségével az alapokat gyakorlatban is kipróbáltuk. A toll segítségével, próbáltunk egyszerű alakzatokat készíteni, pl szívecskét, házikót. A játékkal pedig kipróbáltuk, hogy az általunk kirakott folyamatábra segítségével a kis robotunk, hogyan mozog, egy-egy küldetés teljesítéséhez, megfelelő utasításokat adtunk-e neki.
Az egyszerűbb tárgyak, testek tervezésével folytattuk a munkát, először kockát, gyűrűt, érmét próbáltunk tervezni, majd ezek továbbfejlesztésével összetetteb tárgyakat terveztünk.
Majd kipróbáltuk a nyomtatóinkat, hogy amiket elterveztünk, azok vajon hogyan fognak kinézni. Voltak kezdetleges próbálkozásaink, a minta kiskutyát például többször és több színben megpróbáltuk, mégsem sikerült. Majd egy kis segítség után, már a helyes beállításokkal megszülettek az első testek, kocka, egymásba kapcsolt gyűrűk, különböző használati tárgyak.
A tanév során Pécsről dr. Várady Endrét fogadtuk, aki a munkatársával a 3D technológia nagyipari felhasználásával, a jövő lehetőségeivel és az ebben rejlő továbbtanulás, munkavállalás lehetőségeivel is megismertette nem csak a szakkör, hanem az egész iskola diákjait.
A pályázat során több kirándulást is vállaltunk, amelyek igen jól sikerültek, és a műhelymunka zárásaként, igazán sok élményt adtak a diákoknak:
Első kirándulásunk helyszíne Békéscsaba volt, ahol a Meseházat néztük meg, majd Békésre mentünk a Digitális Élményközpontba. Itt egy rövid előadás, ismertető után kipróbálhatták a gyerekek az eszközöket.
A második kirándulás Egerben volt, ahol a Tanárképző Egyetem és a Varázstorony megtekintése volt a programunk itt is volt előadás, de sok mindent ki is próbálhattak a diákok.
A következő kirándulás helyszíne Budapest volt, ahol az ELTE Informatika Tanszékét tekintettük meg, majd a Vasúttörténeti Parkban tettünk látogatást.
Majd Debrecenben az egyetemet és az Agóra Élményközpontot látogattuk meg, ahol volt kísérlet, előadás, és sok-sok játékot kipróbálhattak a diákok.
Biztos nem ér véget ezzel a foglalkozás, sok felfedezni váró projekt van még előttünk, így úgy gondoljuk: a pályázaton kívül van élet, de az „Illéssy” nélkül nem biztos.
Hidvéginé Kuliga Gyöngyi tanár