„Az ízek világa, a világ ízei”

2021. június 05., 14:08

Az Illéssy Sándor Baptista Középiskola 2020/2021-es tanévben is sikeresen pályázott a Nemzeti Tehetség Program keretén belül az Emberi Erőforrások Minisztériumához. A program címe„Az ízek világa, a világ ízei” volt.

A pályázat során célunk volt, hogy az iskolánkban az előző tanévben újraindult  gasztronómiai tehetségműhelyt folytassuk. Célunk volt, hogy a gasztronómiában tehetséges diákoknak teret adjunk a tudásuk fejlesztésére. A technikumi képzésben tanuló diákok közül 12 tanulót sikerült a programba bevonni. A résztvevő diákok a szakmájukat elkötelezetten, hivatástudattal, motiváltan tanulják, és rendelkeznek a szakmához szükséges érdeklődéssel és kreativitással. A program 60 órás, tanórán kívüli, vendéglátóipari szakmához kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismereteket elmélyítő és bővítő komplex tehetségazonosító és tehetség-gondozó program olyan elemekkel, amelyek túlmutatnak a tanórai anyagokon.

A tehetségazonosítást és beválogatást követően a tanulók megismerkedtek a különböző nemzetek gasztronómiai kultúrájával, amelyek a pályázathoz megvalósításához szükségesek. A tanulók a modern kor adta technikai lehetőségeket kihasználva az érintett országok konyháiról prezentációt és készítettek.

A tárgyiasult alkotásokat fénykép- és videódokumentáció őrzi, mert a készítményeket a programban résztvevők elfogyasztották. A projekt során megismerkedtünk különböző nemzetek, és kontinensek (Európa, Amerika, Ázsia) jellegzetes ételeivel.

A pályázat további vállalt elemei: egy rövidfilm készítése és egy egri kirándulás is. A tanulók különösen élvezték azokat a részeket, amelynek során a kamera az egyik tanuló kezében volt. A kisfilmben a tanulók saját szemszögükön keresztül mutatták be a foglalkozásokon megismert ételek készítését. 

Az „Az ízek világa, a világ ízei” tehetségprogram keretébena tehetségműhely tagjai egri tanulmányi kiránduláson vettek részt. 2021. június 4-én 11 tanuló útra kelt a Bikavér városába, Egerbe. Célunk volt, hogy megismerkedjünk olyan ételekkel, amellyel a minden napi életben nem találkozunk. Első állomásunk Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő pincészete a Kovács Minród Winery. A pincetúra során a diákok a megismerkedtek azzal az úttal, amit a szőlő is bejár a szőlőtőkétől a borosüvegig. Tanulóink nagy élvezettel próbálták ki a címkézőgépet, és lélegzet visszafojtva közlekedtek az a több millió forint értékű borral teli üvegek között. Pós Orsolya által vezetett előadás során megtudtuk, hogy a világkülönböző tájára értékesítik a borokat. A kapott tudást tanulóink a szakmai érettségin is fel tudják használni.

A programunkat a Kopcsik Marciániában folytattuk. Megcsodáltuk Magyarország leghíresebb és legeredményesebb mestercukrászának alkotásait. Áhítattal csodálták tanulóink a híres barokk-szobát. A szoba különlegessége, hogy a padlótól a plafonig minden cukorból készül.

A programunkat Eger városának megismerésével folytattuk. Következő kötelező programja volt a kirándulásnak, hogy megismerjük a sushi készítés rejtelmeit. A kisújszállási születésű Kovács István séf úr szívesen állt rendelkezésünkre. Tanulóink közül mindenki készített sushit, majd az elkészült és kitálalt ételeket elfogyasztották. Munkával töltött „gyakorlati foglakozáson” vettek részt ezen a délutánon diákjaink. A munkájukat a Mr. Sushi étterem a közösségi média oldalán is közzé tette.

Lazítóprogramunkat Szilvásváradon folyattuk. Kisvasúttal felutaztunk a végállomásra, majd egy hosszúsétát tettünk visszafelé. Megtekintettük a fátyol vizesét. A bátrabbak bele is sétáltak a Szalajka-patakba. Utunk során megtekintettük pisztrángosot, ahol éppen füstölődtek a frissen kifogott halak.  Vacsoránkat tovább folytatva az ízutazást egy ázsiai étteremben költöttük el. Élményekben és új ismeretekben gazdag időt töltöttünk az egyik leghíresebb történelmi városban.

A program során sikerült elmélyíteni és megerősíteni a diákokban a gasztronómia ápolásának fontosságát. Igény alakult ki bennük a szakmai újdonságok felé. Tudatosan kezdenek odafigyelni, ha egy étterembe bemegyünk, akkor az ottani személyzet hogyan végzi a munkáját. Megtanulták az előkészítő műveletek jelentőségét. A foglalkozások hatására önismeretük, magabiztosságuk is fejlődött.

 

Tóth László tehetségműhely-vezető