Erdélyben jártunk

2017. április 20., 10:35

Folytatódott a Határtalanul! pályázat. A 2016 decemberében megkezdett program következő állomása volt, amikor iskolánk 35 diákja és 3 pedagógusa meglátogatta az erdélyi testvériskolánkat, a Zajzoni Rab István Elméleti Líceumot.

2017. április 6-án reggel indultunk útnak. Most nem volt hozzánk kegyes az időjárás, folyamatosan rossz idő kísért bennünket. A szakadó esőben Kolozsvárott is csak a buszból tudtuk megnézni a híres Mátyás király szobrot és a szülőházát. A következő állomásunk a tordai sóbánya volt. Megcsodáltuk a hatalmas tárnát, élveztük a sós levegőt. A bátrabbak lépcsőn mentek le (több mint 400 lépcső).

Torda után vettük utunkat Négyfaluba, ahol a vendéglátóink már nagy szeretettel vártak. Vacsora és a szállás elfoglalása után többen még megbeszélték az élményeiket. Diákjaink közül sokan most tartózkodtak először külföldön.

Második napon a projekt feladatokat hajtottuk végre. Reggeli után megnéztük a Néprajzi múzeumot, ahol megismerkedünk a helyi emberek életével és múltjával.

Késő délután kezdtünk projekt feladatokhoz: három helyszínen forgószínpadszerűen vettek részt a két iskola diákjai a közös feladok végrehajtásában. Megismertettük az erdélyi diákokkal a hungarikumnak számító karcagi birkapörköltet. Sokak közül most ettek először birkát. A közös előkészítő műveletek és főzés összekovácsolta a diákokat. A második helyszínen a tojásra írás hagyományát ismerték meg a diákok. Erdélyben még mindig nagy hagyománya van ennek a szép népszokásnak. A megfestett tojásokat hazaérve itthon is bemutattuk. A forgószínpad harmadik állomásán az erdélyi diákok és tanárok megmutatták a kürtős kalács készítésének fortélyait. Az elkészült kalácsokat a birkapörkölt utáni közös ebéden fogyasztottuk el. A feladatok közben ügyességi versenyen is részvettek a tanulók.

Ebéd után indulunk brassói városnézésre, ahol megtekintettük a Fekete templomot, a város főterét, elsétáltunk régi bástyákhoz, ahonnan szép látványban volt részünk.

Harmadik nap a testvériskolánk diákjaival, tanáraival megtekintettük a Székely Nemzeti Múzeumot, Gábor Áron sírját, de voltunk Gelencsen a Szent Imre-templomban, ahol megismertük a templom történetét és a freskók jelentését. Utunk utolsó állomása Csernáton volt, ahol a szabadtéri múzeumban megtudhattuk a kopjafa motívumainak jelentését, valamint régi szerszámokkal és gépekkel ismerkedtünk meg. Megható volt látni az erdélyi emberek Magyarország iránti hazaszeretetét, amely többek szemébe könnyet csalt. A napot közös búcsúvacsorával és beszélgetéssel zártuk.

Vasárnap hazafelé menet megtekintettük Törcsváron a „Drakula-kastélyt”. Kalandos utunkat vasárnap éjszaka fejeztük be, amikor buszunk szerencsésen begördült az iskola elé.